Vågner hver morgen kl. 04 og laver i bleen

11. marts 2013

Alder:
13 mdr.

Vågner hver morgen kl. 04 og laver i bleen

Kære Helen

Jeg har vist en af de børn, du betegner en lærke. Jeg har derfor købt din video om en familie med en lærkedreng, og vi har fulgt dine anvisninger deri til punkt og prikke.

Min udfordring afviger imidlertid på ét punkt: Han laver i bleen hver morgen ml. kl. 04 og 05. (Det har han iøvrigt gjort siden han var helt spæd).

Og det er er netop vores udfordring. Han vågner ved 4 tiden pg er umuligt at få til at sove. (han skal lave i bleen). Efter lidt tid, hvor vi sidder i rummet og han karter rundt i sengen, laver han i bleen. Vi skifter ham i stilhed og forsøger så at få ham til at sove igen. Det er nærmest umuligt. Vi forsøger i 1-1,5 time og så er klokken ved at være 6 - 6.30 og han er blevet godt sulten og vi skal op for at komme i vuggestue og på arbejdet.

Det resulterer altså i en dreng, som har været vågen siden ca. kl. 04, og det samme med mor eller far.

Lykkes det at få ham til at falde i søvn, er det ganske kortvarigt - 5-10 minutter ad gangen, vi kæmper og han sover måske 3 set af 5-10 minutter i tiden fra vi har skiftet ham til klokken bliver 6-6.30.
Jeg tænker, at han er sulten efter at have tømt tarmene, men vi holder fast i, at han ikke skal have ...

Annonce

... mad før efter 06.00.

Det har stået på i flere måneder, og nu kan vi (forældrene) snart ikke mere.

Til baggrundsinfo går han i vuggestue - det startede han med som 10 mdr. Det har været en fest og han stortrives. Han bliver afleveret i vuggestue ved 8-tiden. Vi gør alt for at holde ham til han skal puttes i vuggestuen til formiddagslur, men nogle morgener er han helt skeløjet kl. 07 og helt undtagelsesvist får han så en lur der. Men det hænger slet ikke sammen ift. vores arbejde, da den nogle gange kan blive på 2 timer.

Vi giver ham aftensmad ca. kl. 17.30/18.00 og han får havregryn m mælk på eller grød lidt før kl. 19. Han får ca. 180 ml. mme når han puttes, ca. kl. 19 - 19.30. Af gode grunde kan vi ikke holde ham til kl. 20.00 fordi han er segnefærdig ved 19.30-tiden.
Han sover helt til kl. 04, hvor hele problematikken starter.

Hvordan kan vi undgå alt det natte/morgenroderi? Kan vi lave om på hans afføringsrytme. Hans system er generelt meget aktivt og har altid været det. Han kan have op til 6 afføringer i døgnet.
Selv om han har haft afføring kl. 19 inden vi lægger ham, laver han stadig i bleen kl. 04.

Håber sådan du kan hjælpe os. Vi kan snart ikke mere.

Hilsen Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine